CRESTA DEL DIABLO
«Cresta del Diablo»
Agost 2019
Ramon i jo mateix
Material: corda de 60m, cintes
llargues, joc i mig de friends i empotradors.
- Jordi, ens alcem ja o què?- em desperta
Ramon. En eixe moment no sé ni qui sóc ni on estic.
- Ha sonat ja el despertador?- li
pregunte mentre em gire dins del sac de plomes i intente obrir els ulls.
- No, però sols falten 5 minuts!
Com que el refugi de Respomuso
estava complet, hem dormit més o menys arrecerats apegats a una de les seues parets
exteriors. Són les 3:45h, estem a 2200m i encara és completament de nit, però
comencem a arreplegar trastos i entrem a desdejunar al refugi. Al menjador hi
han unes poques persones dormint gitades pel terra i entrem intentant no fer
massa soroll, però no podem evitar despertar-los. A la llum roja del frontal de
Ramon desdejunem tot el que el nostre estómac ens deixa (torrades amb
melmelada, pa amb tonyina i un plàtan) i a les 4:30h ja eixim cap a dalt amb
les motxilles un poc més lleugeres, després d’haver amagat els sacs de dormir i
les estoretes unflables en un racó dins del refu.
Tot i que és completament de nit,
el camí que puja cap al Balaitus resulta prou evident a estes altures de
l’estiu i avancem apressa, de forma que en unes dues hores (amb pèrdues de camí
i fotos a salamandres incloses!)
aconseguim aplegar a l’inici de
l’esperó sur del cim del pic Cristales, que nosaltres considerem també l’inici
natural de la cresta. Allí, amb les primeres clarors del dia (7:10h) ens
encordem en ensamble, em penje tot el ferro de l’arnés i comencem l’escalada,
amb trepades més o menys contínues de III/+.
- Ramon, açò a mi no m’acaba de
quadrar. A la ressenya diu que en pujar el primer gendarme hauria d’haver un
ràpel de 30m i per ací jo no veig res...
- Igual ho hem destrepat sense
adonar-nos?
- Pff, ves tu a saber... seguim
endavant i ja vorem...
Des d’allí podem vore com la cresta del diablo queda molts metres per baix de nosaltres i ens veiem obligats a destrepar primer uns vint metres entre gran blocs i xicotetes terrasses on trobem vivacs i després a rapelar tot el que dona la corda per tal d’aplegar a una gran pedrera pel costat francès, on hi ha un empinat i estret corredor que aplega des de la vessant espanyola.
És en eixe moment quan ens adonem que la ressenya que seguim comença allí, que el pic que acabem de baixar és el pic Cristales, que el corredor que hem vist marca el coll del Canino... i que acabem de perdre una hora i mitja. Mare meua, espere que eixe temps no ens faça falta al final del dia!
Com que després d’haver rapelat
del pic Cristales estem a una cota prou baixa i anem mal de temps, optem per
evitar el primer gendarme (el Canino) per la banda francesa.
i connectem amb el fil de l’aresta per una
placa amb una fissura vertical però facilona (III) i fàcil de protegir. Després
seguim a tota aresta, superant blocs de bona roca. Quan parle de bona roca em
referisc a que sembla compacta, però al llarg de tot el dia em cansaré de tocar
a la porta (toc-toc) de tots els blocs als que m’agafe o m’assegure, i molts
d’ells, independentment del seu tamany, sonaran a botella buida, posant-me la
pell de gallina.
Prompte ens adonarem que la idea
de progressar en ensamble que teníem Ramon i jo per tal de ser ràpids era
completament errònia: hi han tants gendarmes i tants ràpels per baixar d’ells
que l’avanç es fa molt lent i sobretot perillós. A banda que la major part dels
ràpels ens resulten prou precaris (pitons rovellats, cintes i/o cordinos
vells), el fet d’haver de desencordar-nos i tornar-nos a encordar constantment
fa que m’obsessione per no equivocar-me, perquè amb el buit constant als nostres
peus, un oblit o un error es pot pagar molt car.
Poc a poc anem superant blocs fins aplegar a la punta Proserpina. En aquesta aresta tots els noms estan clarament relacionats amb l’infern i aquesta punta no és cap excepció. Sembla que Proserpina, filla de Ceres i Júpiter, va ser raptada per Plutó per casar-se amb ella, i d’eixa forma va esdevindre la reina dels inferns.
Després aplegaran, poc a poc, la
punta Lucifer i el plató de los Diablos. En cap lloc hi han reunions muntades i
sols la ressenya que ha imprés Ramon ens dona una idea aproximada de per on
anem. Sols en dues o tres ocasions trobe un pitó de roca renegrit que em diu
que vaig ben encaminat....
Des de l’extrem nord del plató de
los Diablos rapelem uns 10m a un xicotet coll des d’on encarem la pujada al
trident sur (i el seu ràpel de 25m per baixar, clar!) i després també escalarem
els dos «Cuernos del Diablo».
Una vegada al coll del Trident Nord, munte una reunió amb un parell de friends i tire cap amunt a buscar un sostre que segons la ressenya he de passar per l’esquerra.
- Ramooon! Tenim un problemaaaaa!
- Per l’esquerra, has de passar el
sostre per l’esquerra!!
- Si, però és que ací hi han dos
sostres!! El de baix connecta amb el dalt! A quin li tire per l’esquerra??.
De qualsevol de les dues formes el
pas resulta exposat i les parets de roca s’esmunyen cap avall fins aplegar a
una pedrera situada a més de dos cents metres... i no puc evitar mirar sota els
meus peus, a eixe buit. A voltes, quan estic escalant sembla que el buit tinga
vida pròpia i que d’alguna manera m’estire cap a darrere, mentre jo m’intente
convèncer de que no, que sols és el pes de la motxilla i que pujar o no sols
depèn de mi mateix i no de cap força obscura de la muntanya... tot i que he de
reconèixer que a voltes, en veu baixa, li parle a la muntanya i li dic coses
boniques que queden entre ella i jo.
- Jordi, fes el que cregues
convenient. Eres tu el que estàs ahí dalt.
- Crec que li vaig a tirar al
sostre de baix, perquè una volta el supere sembla que hi ha un diedre que
connecta amb el sostre de dalt... però estigues al loro que no sé on podré
assegurar.
Comence una xicoteta travessia
ascendent a esquerres per una placa (IV) i de sobte trobe un pitó tot rovellat,
que pel seu aspecte fràgil i escarransit ha de ser com a mínim de
l’aperturista. El xape (perquè cal xapar-ho sempre tot, siguen psicològics o
no) però com no em refie gens a continuació clave un microfriend per tal
d’aplegar al final del sostre. Allí el supere per l’esquerra i encare un marcat
diedre ja més fàcil tant d’escalar com d’assegurar fins aplegar al primer cim
del Trident Nord.
El pic Soulano sembla que el
pugues tocar ja amb els dits de les mans, però encara ens queden altres dos
cims del trident. El primer el pugem per una xemeneia estreta que ix a la
nostra esquerra, fàcil de protegir però amb mooooolt de pati, de forma que quan
has de treure els peus per fora se’t posa la pell de gallina per moments. A
continuació tant a Ramon com a mi ens sembla que cal escalar la cresta per la
seua part més alta, així que ens oblidem del que diu la ressenya i tirem per la
part més evident (tot i que també
resulta un poc més difícil). La nostra decisió resulta tan encertada que
quan apleguem a la següent parada (un ràpel incòmode i precari d’uns 15m) hem
recuperat l’hora i pico que portàvem de retràs respecte a la ressenya que
seguim. Això significa que la gent s’emmarrona amb facilitat en aquestes
arestes, podent aplegar a perdre molt de temps per un simple error a l’hora de
valorar el trajecte correcte en un punt concret de la via. De fet, vam poder
vore molts ràpels de fortuna de muntanyers que van haver d’abandonar sense
poder acabar la via, ja siga per raons d’horari o simplement climatològiques.
Seguim escalant en ensamble passos de II i III pel fil de l’aresta fins aplegar a una placa lateral fissurada preciosa, de roca compacta i fàcil de protegir, des d’on apleguem a una plataforma horitzontal on munte reunió. Tenim enfront un mur vertical de IV que al principi puge per un diedre i després em passe a la dreta per una «vira» molt estreta que deixa posar els peus i obliga a col·locar les mans molt altes. Per sort trobe un lloc a la part superior on clavar un friend verd (respire!) i seguir amunt per una fissura vertical un poc atlètica però fàcil.
Poc a poc anem avançant pel fil de la cresta fins aplegar a un mur blanc vertical d’uns quatre metres, amb una fissura vertical protegida per dos pitons de roca i unes cintes velles. Sabem que es tracta de la darrera dificultat real de l’aresta, un pas de 6a o A0. La ressenya que seguim ens conta que ells van vore el pas massa complicat i rapelaren uns metres cap a la vessant francesa, fent un flanqueig complex i perillós.
- Socio, estos diuen que per
l’esquerra, baixant i fent un flanqueig... però jo crec que és un pas
assequible.
- El que tu cregues! Tira-li!!!
I li tire, però com que no em fie
del pitons, col·loque un friend groc a una fissura horitzontal que hi ha just
abans del pas. Ara que estic prop, veig que es tracta d’un pas en babaresa on
cal fer una xicoteta bicicleta per aplegar al canto bo, i no pareix difícil...
però quan ja em tire per fer-lo en lliure, una veueta dins del meu cap em diu,
xiuxiuejant «però on vas, criatura? Serà precís? Per a que creus que està el
cordino? Tu has vist el pati que hi ha? Va home, fes el favor d’acerar ahí, que
dus motxilla i ja portes quasi nou hores pegant-li a esta aresta... que no ho
tens bé ja????». I jo, que sóc molt obedient, en l’últim moment m’agafe al
cordino com si fora Spiderman i tire amunt sense remordiments, mentre escolte
a Ramon que m’anima des de baix «ahí,
ahí, a lo fàcil!!». Amb un parell de passos atlètics estic dalt de la punta i
de nou tirem endavant en ensamble, amb comte però ja sense parar fins el cim del pic Soulano (2909m).
9 hores des del principi, que haurien segut 7:30 si haguerem començat al coll del «Canino». Trobar la línia de ràpels ens costa un poc, però al final els parabolts ens atrauen com la llum als mosquits
Quan la xafem, sabem que hem eixit
de territori Xiricaua i que sols ens queda aplegar caminant al refugi de
Respomuso, carregar els trastos amagats i seguir fins a la furgo, on aplegarem
a les 10 de la nit. Certament la baixada del refu fins a Lasarra se’ns fa molt
llarga, però realment aconseguim fer-ho en menys de dues hores, així que supose
que l’entrenament d’aquest hivern ha estat, d’alguna forma, profitós...













Comentaris
Publica un comentari a l'entrada