DIAGONAL AL MALDITO

Circomarco.blogspot.com

Diagonal Jean Arlaud AD+, IV al Pic Maldito (3350m).
Una de les activitats més impressionants que he fet amb Ramón. Com sempre, escalar a més de 3000 metres envoltat de roca i neu no té preu!
            
                         

Divendres, 22:05h, Ramon i jo ens clavem al sac de dormir. Estem instal·lats a la part superior de la llitera que hi ha al refugi de pescadors de Ballibierna, compartit amb quasi una dotzena més d’homes (alguns d’ells de Sueca, que ens han comentat que volen fer l’Aneto per corones).


22:15h. Un dels muntanyers, que dorm a pocs centímetres de nosaltres, comença a roncar, suficientment fort com per a que la llitera tremole. Merda. En la següent mitja hora, supose que per simpatia, comencen a roncar dos o tres més. Mal comencem, pense. Sobretot perquè ens hem d’alçar a les 3 de la matinada per tal d’aplegar a la base del corredor amb les primeres llums...


Després de 5 hores pegant voltes dins del sac de dormir, per fi sona el despertador i Ramon i jo baixem d’un bot i anem al cotxe a desdejunar i preparar-nos, i a les 4 ja estem en marxa. Des del principi la senda puja prou empinada, i a la llum dels frontals anem posant les botes constantment dins l’aigua que baixa de les glaceres a les que ens dirigim. Poc a poc anem guanyant metres i la motxilla, sempre massa plena, comença a pesar.


 Just quan comença a clarejar parem per posar-nos els grampons i remuntem les darreres pales de neu abans d’aplegar al ibon inferior de corones. Com encara fa frescoreta, sols es claven les puntetes i la nostra marxa és prou ràpida, de forma que quan voregem l’ibon per la seua esquerra, girem cap al coll de cregüeña i apaguem els frontals no tenim a cap cordada per davant de nosaltres.


 Al coll parem per posar-nos l’arnés i penjar-nos tots els trastets que pensem que anem a utilitzar: 5 friends variats, 3 estaques, 2 àncores de neu xicotetes, un parell de pitons de roca i uns pocs empotradors. Ja equipats comencem una exposada travessa que sembla eterna sobre neu dura, tractant de no perdre altura fins la base del corredor.


La travessa té una inclinació del 30-35% i baixa fins el ibon de Cregüeña, uns 200m per davall de nosaltres. Res difícil, però no es un bon lloc per anar fent el tonto. Una gramponada en les polaines equivaldria a baixar per un enorme tobogan sense poder parar fins estar baix del tot.

Una volta a peu de via, el primer llarg em toca a mi. 30 metres d’escalada mixta. Tots els nervis (i perquè no dir-ho, la por...) que tenia agafats a la panxa desapareixen en el moment en que m’encorde i li passe l’altre extrem a Ramon per a que m’assegure. Comence a escalar entre blocs de granit, tantejant-los perquè sé que molts són inestables i poden caure al fer força sobre ells.


Realment el perill no és que jo caiga... és que eixes roques caiguen sobre les cordes i les tallen, i per això en terrenys d’aventura com aquest sempre en portem dues. De seguida trobe una fissura i encaixe un friend,  i un poc més amunt un empotrador. Tracte de posar les puntes dels grampons sobre la roca de forma que no l’arrapen, però em resulta difícil. Un pas atlètic de IV em deixa en una part un poc més tombada però difícil de protegir, amb trossos de neu mig gelada que encara el fan un poc més complicat. A uns metres per damunt trobe una reunió amb cordes i cordinos en estat de conservació variats, però com que em sembla prou fiable la reforce amb un friend i ho prepare tot abans de peguar-li un crit a Ramon per a que puje.


En un moment el tinc allí i sense dubtar li tira al segon llarg. En un primer espentó puja fins a un pitó de roca i tracta de fer una travessa horitzontal cap a l’esquerra, per on cau l’aigua de la glacera que forma el corredor superior i que crea una perillosa capa de verglass, però no ho veu clar, dubta i finalment baixa en diagonal per a superar el pas fent dry-tooling en xicotets ressalts del granit.



 Quan aplega a l’altre costat respirem un poc més tranquils i ja remunta amb seguretat per un diedre-xemeneia amb passos de III i IV, protegint constantment amb empotradors i friends. La zona és prou vertical i la paret de roca s’esmuny cap avall varios centenars de metres... en un moment m’aplega el crit de “reunióóóó!!!”, així que arreplegue trastos i comence a pujar.


Sempre he tingut la sensació que els llargs que trau Ramon són més difícils i m’admire del cabet que demostra cada volta que fem alguna via complicada. Però ell diu el mateix dels meus llargs, així que supose que al final la dificultat és escalar de segon!. Quan aplegue a la seua altura veig que ha muntat reunió enllaçant un gran bloc i reforçant-la amb un friend i això em tranquil·litza un poc. En quan aplegue em demana amb un somriure que “no el faça treballar més hui”, així que em penje tot el ferro de l’arnés i tire cap amunt de nou. Este llarg és molt menys vertical, però veig que comença a haver cada volta més neu. Remunte uns quants metres i veig com s’obri el corredor a la meua esquerra, empinat i imponent, encaixonat entre altes parets de granit.


Col·loque  una àncora a la neu i m’endinse en ell, clavant els piolets i les puntes dels grampons tot el que puc, fins que alenant pesadament aplegue a una punta de roca de la part esquerra on munte una reunió enllaçant un bloc amb amb una cinta de dyneema i un friend roig, i a continuació arreplegue corda i  avise a Ramón per a que puje.




El corredor està més tieso del que semblava, pense, però la neu encara està molt bona i en quan Ramon aplega on estic jo li passe els trastos i seguim en ensamble posant seguros a la roca i a la neu. En teoria la part difícil ja està vençuda (els llargs de mixte), però els dos sabem que encara ens queden 2 parts molt exposades i com diu el meu company «fins el rabo tot és bou»


El corredor no passa dels 55 graus, però la seua continuïtat el fa prou físic. Ramon va parant de quan en quan per tal de recuperar l’alè, i jo he de seguir el seu ritme per a mantindre la corda el més tensa possible. Dalt del tot el cel és d’un blau intens que contrasta amb el blanc de la neu que reflexa els primers raigs de sol. Prompte apleguem a un balcó empinat des d’on podem vore la primera de les dues parts delicades que ens queden. 


Sembla com si un gegant li hagués pegat una  enorme cullerada al corredor, i el que ens queda a la dreta és una paret vertiginosa de neu que es perd centenars de metres avall. Mire  detingudament el que m’espera i veig unes roques a uns metres de la nostra vertical on segurament podré posar algun friend, així que amb certs dubtes tire cap amunt. Quan aplegue a elles puc posar un friend morat  i després un bon empotrador, de forma progrese horitzontalment fins que aplegue a un segon muscle per a vore la segona de les zones delicades. Quan m’asome les cames em flaquegen... uff, això està molt vertical, i la neu comença a no estar ja per a bromes, massa tova ja per posar seguros fiables. Ramon em veu dubtar
- com està el tema per ahí??
- un poc xungo, però crec que puc aplegar a unes roques i allí em cabrà alguna cosa.  Quanta corda em queda??
- uns 20 metres, però si et fa falta puc eixir en ensamble 7 o 8 metres més.
- ok, li tire però estate al loro.
Passe a l’altra banda de la panxa i de sobte el sol em pega de ple i note com els piolets ja no mosseguen de la mateixa forma. Enfonse una àncora a la neu, li pose una cinta de 60cm per augmentar el braç de palanca i segueix en direcció a les roques que he vist abans. Quan aplegue a la primera veig que té adherit un bloc de gel.  No sé lo gran que serà, però igualment col·loque un tornillo (el més xicotet) i després de comprovar que la roca on tenia intenció de muntar reunió es queda massa alta, descobrisc una fisura feta a propòsit per tal de muntar la paraeta amb friends i estaques.  Igual hauria estat millor idea seguir en ensamble, però no em queda quasi material i des d’on estic puc vore que encara em queda un bon troç de corredor per fer. La reunió no és massa còmoda, sobretot pel pati vertical que tinc baix dels peus, però és bona i comence a arreplegar corda, esperant a que Ramon aplegue on estic jo.
Foto 18b
 És en eixe moment quan ens passa una cordada que venia just darrere de nosaltres des del principi de la via. Són gent amable i es nota que controlen. També van en ensamble però com que són menys generosos que nosaltres a l’hora de posar seguros, en este moment van més apressa. Ens hem d’esperar uns minuts a que ens passen (que aprofitem per fer uns vídeos, menjar uns fruits secs i fer un glop d’aigua).





 A continuació encare el que sembla el darrer ressalt de la via: una costera de neu de 50-55 graus que cal protegir a la paret de la dreta. El sol del migdia li pega de valent i la neu ja està prou inconsistent. El que abans era una progressió segura i prou ràpida ara és un poc penosa i lenta. El calor resulta agobiant, i m’alegre quan aplegue al muscle on s’acaba el corredor i em clave a l’ombra d’una roca. El paisatge que s’obri davant de mi en este moment és sobrecollidor. A uns 200 metres baix de mi comença la glacera de l’Aneto, que s’estén fins a Aigualluts!!. Tracte d’enfilar una estreta canal de neu que sé que en uns 15m em deixarà al cim del Maldito, però la corda m’estira massa i he de parar fins que aplega Ramon.


A partir d’ací, escalant entre blocs inestables, aplegue dalt del tot. El meu mon vertical de sobte es transforma en horitzontal i el cim de l’Aneto, a mig kilòmetre en línia recta, es retalla contra el cel. A simple vista es pot vore que està a tope de muntanyers i jo sé que el nostre amic Vicent ha d’estar per ahí, en algun lloc.


Però fa massa calor, la neu està cada volta més tova ( i això significa que el retorn cap al cotxe serà penós) i encara hem de rapelar fins el circ de corones, així que Ramon i jo ens afanyem per aplegar a la instal·lació de ràpel que hi ha a la punta Astorg (3355m) i on ens espera la parella que ens ha adelantat uns minuts abans.  Sols porten una corda de 50m i tenen por de no trobar la reunió que fracciona el ràpel... però nosaltres portem 2 cordes de 60m, així que ens demanen si poden baixar utilitzant les nostres.


Evidentment ni Ramon ni jo tenim cap inconvenient, i més de mitja hora després ja estem tots a l’infern del circ de corones, una olla de neu blanca que reflecteix els raigs de sol i fa augmentar la temperatura d’una forma tan sobtada que decidim no parar i menjar i beure més tard, una volta apleguem a l’ibon inferior, ja oberts a la vall de Ballibierna.  Encara ens queden unes dos hores i mitja per aplegar al cotxe, i quasi 6 per aplegar a Alginet...



De quan en quan, una volta hem eixit del territori xiricaua, ens agrada jugar un poquet...

Comentaris