CORREDOR DEL VELETA
![]() |
| "La Montañaes mi Reino" |
El corredor (o canuto, com ho diuen per allà baix) del Veleta (3396m) és
una de les formes més elegants de pujar a este cim (300m AD), especialment si
també escales la via Fidel Fierro fins el punt geodèsic. Este és el diari de
l’ascensió amb el meu amic Ramón.
6:00h. El despertador sona i he d’eixir del voluminós sac de plomes
per apagar-lo. Dins la furgo fa fred i encenc la calefacció estàtica per poder
desdejunar. Ahi fora ha de fer -10 com a mínim, pense. I comença el ritual:
guardar trastos, preparar els termos amb té, tragar amb desgana el desdejuni i
refer la motxilla tractant inútilment de no oblidar res.
Al final comencem a caminar a hora
de ric, quan ja està fent-se de dia. Com sempre, anem massa carregats amb
friends, estaques, àncores, mosquetons... però a Ramón i a mi ens agrada portar
eixe material que anomenem “persi”: per si cal abandonar, per si cal assegurar
en la roca o en la neu, per si cal remuntar una corda... és pes extra que no
ens importa dur a l’esquena!
Després de 2 hores de remuntar pales interminables de neu, apleguem a
les “posiciones del Veleta”, un balcó natural orientat a l’est equipat amb dos
parabolts per poder rapelar a la cara nord de la muntanya. Allí el sol ens
calfa prou com per tornar-nos les energies que el fred ens furta. Estem lluny,
però des d’allí el canuto del Veleta ja es divisa, i Ramón i jo ens mirem. Hi
ha molta neu i les roques que ens envolten estan completament glaçades. Els dos
sabem que això vol dir que possiblement la Fidel Fierro ( la via de 70m de
III-IV que puja des del final del corredor fins al cim del Veleta) pot estar
intransitable. Pla B? Podem pujar el Veleta per la normal i quedar-nos
practicant maniobres i reunions en les pales de neu que donen a les pistes
d’esquí, crec entendre que diu Ramón amb els llavis mig congelats. Uf, això em
costa! . També podem fer el corredor de los Machos (que és més fàcil) i eixir
pel refugi obert de La Carihuela, li comente jo. Ens tornem a mirar als ulls i
sense dir paraula decidim baixar a Los Corrales a vore l’estat de la neu
.
És un ràpel que en poc més de 40m et deixa en una plana d’ambient alpí,
envoltada de parets verticals dominades per les enormes dimensions del Veleta.
Una volta baix, entretant dubtem del que anem a fer, la figura solitària d’un
muntanyer es perfila en la neu en direcció al canuto. No ha perdut altura i va
molt ràpid, i després d’un segon d’indecisió decidim tirar darrere. Per tal d’aplegar
a l’entrada del corredor hi ha varies opcions, i el muntanyer tria una travessa
que s’alça per damunt dels dos contraforts rocosos que defenen la part baixa de
la cara sud del Veleta. Les condicions són bones (els piolets s’agafen amb
seguretat i les puntes de les botes entren dins la neu) i avancem a prou
velocitat. És un lloc que no té massa dificultat, però on no pots equivocar-te
i on no hi ha lloc per als nervis donat que la caiguda és... bé, deixem-la en
considerable. El muntanyer va a uns 50m de mi, molt ràpid, i em marca l’entrada
del corredor. Quan aplegue ell ja ha completat la meitat. Este tio va com una
moto!. Estem ja a 3000 i pico metres i la falta d’oxigen i l’adrenalina fan que
el cor em vaja a mil per hora i que em falte l’alè. Enfonse els piolets a la
neu i faig lloc per als peus a patades. Ací la neu està més dura i a voltes
sols entren les puntes davanteres dels grampons. Ramón em segueix a uns 10
metres de distància, i veig que es para i trau la càmera per fer-me
una foto. Sembla tranquil i els seus moviments són segurs, com sempre, i sé que
no m’he de preocupar d’ell. Intente un somriure per a la foto, però fa tant de
fred que les genives i les dents em fan mal i tanque la boca de nou. La jaqueta
de gore-tex també sembla encartonada per les baixíssimes temperatures.
Torne a mirar al meu voltant i veig que el lloc és espectacular: un diedre
obert entre dues parets de pedra que, vertiginoses, s’alcen cap a un cel
blau, tot envoltat de neu. Clar que es mereix una foto!. Mire cap amunt i veig
que el muntanyer ha desaparegut de la meua vista, però els xicotets forats que
han deixat les seues botes es poden vore perfectament i marquen sense dubtes la
direcció que hem de seguir. Tampoc no hi ha molt de misteri, sols hem de tirar
cap a dalt, pense...
Poc a poc progressem per corredor, gaudint de les sensacions. La tensió fa
que tots els sentits s’aguditzen i en eixos moments la concentració és màxima.
Amunt! Amunt! Ja queda menys, i quan alce el cap de nou ja puc vore els
remolins de neu que el vent forma al coll que hi ha a l’eixida del
corredor. Mare meua, si ací fa fred ahi dalt no vull ni pensar-ho, i sé
que no ens podrem quedar molt de temps allí i haurem de decidir ràpidament si
pugem fins el cim per la Fidel Fierro o si muntem un ràpel per la cara sud per
tal d’abandonar l’aventura. Quan aplegue al coll d’eixida el sol i un fort vent
em reben, però just enfront de mi trobe una reunió amb 2 parabolts que
m’alegren el dia. La vessant on es troba la via que cal seguir està carregada
de neu, però puc vore les petjades del muntanyer que va davant de mi que
travessen en horitzontal en direcció sud. Si este tio va sense corda i a
soletes no pot ser molt complicat, no?? Quan Ramón aplega al meu costat decidim
seguir-lo, però com que sembla que nosaltres ens estimem la pell un poc més que
ell, ens encordem i jo m’omplic l’arnés de catxarrets per poder assegurar el
llarg. La via està un poc arrecerada del vent i veig de seguida el punt on les
petjades trenquen a la dreta per superar un curt ressalt de roca.
No són més de 2 metres, però hi ha molt de pati i em pare a posar una
estaca per protegir el pas... i en quan m’enfile per la paret m’adone que és
més vertical del que semblava. Hi ha molta neu, el gel és poc i precari i la
roca tampoc és per a tirar coets. Bauti, on estàs? Estes coses et toquen a tu,
mecaguen..!!! Bé, mire a dreta i esquerra, respire i tracte de clavar els
piolets, però el gel es trenca amb facilitat. Tracte de clavar en la neu però
és massa inconsistent, així que encaste la punta d’un piolet en una fissura i
el note suficientment sòlid com per a pujar peus i traure l’altre piolet a la
neu de la part de dalt. Esta volta si que s’enfonsa amb seguretat i em permet
eixir del pas, bufant com una locomotora. Com ha passat este tio per ací sense
corda? O és un fiera o està com una
cabra, no hi ha més opcions. Però he d’assegurar el pas (si Ramón cau
pendulejaria molt, donat que el muntanyer ha seguit pujant amb tendència a
dretes) i just dalt de mi hi ha una roca gran amb una xicoteta fissura
horitzontal, en la que estic segur que cabrà algun dels microfriends que porte.
Tinc els dits de les mans tan gelats que no puc tancar les leves del friend,
així que opte per estacar-lo directament a la fissura, pregant que Ramón el
puga traure quan aplegue. Després de xapar-lo, torne a seguir les petjades fent
una diagonal ascendent cap a la dreta, i com sé que no em pot quedar molta
corda busque un lloc on muntar una reunió fiable. La veritat és que no hi ha
massa on triar, donat que la major part de les fissures estan cobertes per gel
i neu, així que al final opte per enllaçar un gran bloc de pedra del que podria
penjar el meu cotxe i cride a Ramón per a que puje. Entretant recupere corda no
pare de pensar en lo exposat que ha segut el pas vertical, i com el muntanyer
que va davant l’ha fet sol i sense corda... quines ganes de jugar-se la vida!
Quan aplega, Ramón em demana que torne a anar de primer, així que li passe
la corda i de nou em penje tots els catxarros i tire cap amunt seguint el
rastre del màquina que va davant. Després d’uns 10 metres em trobe amb un mur
infranquejable de roca. A l’esquerra puc vore un parabolt que sembla protegir
un pas molt vertical, i les petjades em guien cap a la dreta. Per sentit comú,
el muntanyer ha d’anar per la part més fàcil, però el parabolt em mira amb
ullets tendres... i un altra cordada que va darrere indica a Ramón que la via
va per l’esquerra, així que assegure el tros que hi ha fins el parabolt amb una
estaca i li tire. Uns segons després m’adone que no és un parabolt sinó un spit
(aguanta menys kg), però com que sembla prou nou el xape igual amb una cinta
dissipadora i avise a Ramón (Al loro que vaig!). Quan ataque el pas tinc la
sensació que està en pitjors condicions que el de baix. Es tracta d’un pas
estret que amb roca seca és un IV fàcil, però que cobert de verglass i neu
m’obliga a apretar les dents. Busque picar amb el piolet un bloc de gel que
sembla sòlid, però que es trenca i es queda agafat a la punta del pic un tros
del tamany d’un llibre de Ken Follet que immediatament em cau al cap. Procurant
guardar l’equilibri, tracte d’enfonsar el pic del piolet a la neu de dalt del
meu cap, però és tota inconsistent. Esbufege. Tinc les puntes dels dits de les mans
gelades, quasi insensibles. Puje peus i mire de nou. No puc clavar a la neu ni
al gel, però pose el pic del piolet a una fissura ampla i l’encaste contra la
roca. Faig força. Sembla fiable, i l’aspecte de l’espit em dona la confiança
suficient per a remuntar, fer una bicicleta i clavar l’altre piolet a la part
de dalt. La fulla entra per complet i note que és neu dura. Sospire alleugerat.
Les mans no em suen perquè fa massa fred, però note com l’adrenalina em corre
per tot el cos. Col•loque les puntes davanteres dels grampons sobre la pedra
recoberta de gel i puje fins l’empinada pala de neu que dona accés a l’edifici
que hi ha al cim del Veleta. Quan aplegue a la reixa negra que l’envolta xape
una cinta i descanse. Sols em queda una xicoteta travessa cap a la dreta fins
aplegar al punt geodèsic.
És allí, entretant estic muntant la reunió, quan un home de mitjana edat
que havia pujat per la ruta normal des de les pistes d’esquí de Sierra Nevada
s’asoma al tallat per on discorre la via i mirant-me amb ulls somniadors em
diu: “Lo que hubiese dado por subir por ahí con vosotros”. Aplegar a un cim
sempre és especial, però pujar per on ho fem nosaltres té un sabor diferent!

Comentaris
Publica un comentari a l'entrada