ARESTA DE LLOSAS
- Merda! Crec
que m’he deixat els grampons!- vaig dir encara mig adormit, incorporant-me al
seient del copilot.
- Va, això no és en serio- em
contestà Ramon, mirant-me de reüll, però sense estar tampoc massa sorprès. No
és estrany que em deixe coses (tots ho sabeu!), però els grampons... no és una
excusa, però la nit d’abans havia fet i refet la motxilla tres o quatre voltes,
pesant cada peça de roba i cada mosquetó, posant i llevant, fins que vaig
aconseguir que pesara uns 12kg. En fí, recordava que havia posat els grampons,
però no que els havia tret de nou!(finalment a Benasc no trobarem tampoc cap
lloc obert on llogar els grampons i la solució va ser carregar un piolet
extra).
Havíem eixit d’ Alginet a les
2:00h del matí del dimarts i eren ja les 7:30h quan pararem a una gasolinera de
Graus per comprovar l’imperdonable oblit, i les 8:30 quan aparcarem al Pla de
Senarta per tal d’agafar l’autobús que en poc més de 40 minuts ens deixaria al
refugi de pescadors de Vallibierna, atès que la pista d’accés (uns 9km) roman
tancada als vehicles particulars durant tot l’estiu.
Cap a les 10 del matí començarem a
caminar en direcció al nostre objectiu, l’inici de l’aresta de Llosas. El punt
on ens desviarem del GR per aplegar al peu de via va ser l’ibon inferior de
Corones. Una vegada allí, paronet per recuperar l’alé i fer un darrer mosset
abans d’encarar l’aresta.
- S’aneu a a riure, però m’he
deixat l’arnés- digué Ramon de sobte, escarbant a la seua motxilla.
- Helios, no li faces cas que està
de conya.
- Que no, que és en serio. Me l’he
deixat al cotxe.
- Si homeeeee!!!!- es posa a riure
Helios, el meu nebot, que ens acompanyava en esta ocasió. Per sort Ramon és un
home amb recursos i s’improvisà ràpidament un arnés amb unes cintes llargues i
uns mosquetons.
Amb aquesta pobra imatge com a veterans
encararem la pedrera que pujava al primer cim del dia, l’Argarot sud (3039m), on aplegarem cap a les 12 del
migdia.
La motxilla plena amb el material
d’escalada i de vivac i el sol que pegava fort no feien fàcils les coses. Les
trepadetes de III/IV eren constants i l’aresta més perdedora i amb més pati del
que ens pensàvem. En uns minuts aplegarem al cim de l’agulla Argarot (3040m),
des d’on ja poguérem vore l’aresta en tota la seua extensió separant les valls
de Corones i Barrancs i amb l’Aneto allà al fons, tan prop i tan lluny al
mateix temps!
La baixada de l’Argarot fins el
coll que el separa de la pujada a l’agulla Tchihatcheff (3052) era un poc
delicada i decidirem utilitzar una instal·lació de ràpel que ens deixà al peu
del famós pas de IV+. Després de parlar-ho, i donades les dimensions de les
nostres motxilles i la falta d’esperit guerrer de la nostra expedició,
decidirem esquivar el pas complicat per la part esquerra (III+),
fins aplegar a una placa tombada
recorreguda per fisures, que tenien un bon pati però eren fàcilment
superables.
En unes poques trepadetes més entre grans
blocs de granit ja estàvem al cim de l’agulla i ens encaràvem al ràpel de 40m
desplomat que havíem vist tantes voltes en foto. Realment impressionava estar
allí penjat, enmig d’aquell diedre de sòlid granit que es perdia amunt i
avall... Una volta els tres baix, sols calia recuperar la corda i seguir fins
al següent cim, l’agulla Franqueville (3065m).
- Quina corda calia estirar?
- La blava.
- Segur?
- Si, si, segur!
I vaig estirar la corda blava un
metre. I s’ aturà en sec.
Vaig tornar a estirar més fort.
Res, no es mogué ni 1cm. Merda!
- Helios, tira’m una maneta que va
molt dura!
Helios és el meu nebot, però pesa
20kg més que jo, em trau un pam i està més fort que el vinagre. Però ni així.
Després s’uniria Ramon, i estirarem i sacsarem la corda durant uns minuts per
vore si podíem traure el nuc d’on estava enganxat, però no ho aconseguirem de
cap forma.
Un dels avantatges d’escalar
moltes voltes amb un mateix company és que no cal parlar molt les coses, així
que quan Ramón es quedà mirant-me amb cara de circumstàncies vaig saber que
m’havia tocat l’honor de remuntar la corda per tal d’alliberar el nuc.
Amb més por que ganes vaig acoblar
el Tibloc a una cinta per fer-me
una pedaleta, em vaig posar el Megajul a l’arnés i... voilà, ahí em
teníeu, pujant per un diedre desplomat de 40 metres a més de 3000m d’altura.
Sincerament, crec que era la primera volta que utilitzava mitjans de fortuna en
una situació de necessitat real, i la veritat és que no anà del tot malament.
En uns 15 minuts ja estava dalt, i simplement vaig haver de desplaçar poc més
d’un metre el nuc que unia les cordes per tal d’evitar les roques on s’havia
quedat atrapat.
Després de baixar de nou i
recuperar (aquesta volta ja sense problemes) les cordes ens encararem amb els
passos de II i III que donen accés a l’agulla Franqueville. Sense més problemes
la coronarem i seguirem desgrimpant en direcció al coll superior de Llosas. El
dia era fantàstic, clar, amb una visibilitat excel·lent. Estar allí dalt,
envoltat de buits i de granit, sentir-te fort i saber que l’horari que duiem
era el previst era simplement meravellós.
I entretant buscava el pas fàcil
en la ruta, tocant els blocs per si de cas a algun li s’ocorria caure,
recordant-li constantment a Helios que no podia perdre la concentració... i
així hores i hores... De quan en quan
una miradeta al pic Maldito, a poc més de 1km en línia recta a l’altra banda de
la glacera de Corones, on no feia ni 2 mesos que estiguérem Ramon i jo fent la
seua diagonal. Quins records!!
Des de l’agulla superior de Llosas
(3087m) férem un ràpel d’uns 20m fins un coll, i a partir d’allí escalarem de
nou, poc a poc, en direcció a l’Aneto. Sabíem que sols ens quedaven entre dues
i tres hores més, però els passos eren cada volta més verticals i el cansament
més gran. Quan aplegarem a l’agulla Escudier (3315m) Helios anava ja cansat,
però a eixes altures ja no em preocupava. Les dificultats ja estaven vençudes,
ens sobrava temps i Ramon i jo decidirem fer més descansos. Casi podíem tocar
el cim de l’Aneto amb les puntes dels dits!
- Helios, al loro ara, que quan
quan estàs cansat i penses que l’activitat ja ha acabat, és quan es cometen els
errors. No importa que siga fàcil, has d’estar concentrat.
-
Tranquil tio, vaig bé.
Pas a pas, trepant entre grans
blocs, aplegarem a l’agulla Daviu (3350m),
Poc després de les 7 de la
vesprada, completament sols, xafàvem l’Aneto (3404m). Tot un luxe estar al cim
d’aquesta muntanya i poder seure i gaudir del paisatge... i de la soledat! Este
és un cim massificat fins l’extrem, on tots els dies de l’estiu es formes cues
inacabables per poder passar el pas de Mahoma i fer-se la foto de rigor amb la
creu. Si, eixe dia fórem molt afortunats!
Esta glacera és fàcil, però tots els anys hi
han accidents greus per culpa de no portar el material necessari (com era el
nostre cas) així que ens concentrarem en no fer tonteries. Pel camí ens
trobaríem multitud de gent pujant a l’Aneto per aquesta ruta, gent molt
equipada i amb pinta de saber el que feien, però també persones que no sabien
ni posar-se els grampons i que els portaven penjats perillosament de qualsevol
lloc de la motxilla... però qui era jo per criticar ningú, si era el primer que
m’havia deixat els grampons en casa???!
Caminant poc a poc entre grans
blocs de roca aplegarem al portillon superior, férem un mosset i seguirem cap
al refugi de La Renclusa. Quan aplegarem ja eren quasi les 12 del migdia, bon
hora per a tirar-li a «l’Esperó Picapiedra», 400m, V d’escalada clàssica, on
sols estan equipades les reunions amb vells spits que cal reforçar.
Com que Helios estava cansat decidí quedar-se
al refu, així que Ramon i jo ens equiparem amb tot el ferro i en 45 minuts ja
estàvem a peu de via, preparats per a gaudir de l'excel·lent granit d’aquesta
via que puja al pic de la Renclusa... però eixirem un poc decebuts. Tot i que
l’ambient és grandiós, la via resulta molt herbosa i en general poc atractiva,
tret d’algun pas aïllat que li dona un poc de vida. Des del final de la via, un
ràpel de 40m ens deixà de nou a la pedrera de la baixada normal des de l’Aneto,
i en 45 minuts ens reuníem amb Helios per baixar a La Besurta per tal d’agafar
l’autobús que ens portaria de nou al Pla de Senarta, on havíem deixat el cotxe
el dia d’abans.
I així, sense parar, a les 2:00
del matí aplegàvem a casa, just 48h després d’haver eixit!






Comentaris
Publica un comentari a l'entrada